Notícies d'actualitat

Col·lapse a les farmàcies en l'inici del repartiment de mascaretes
21/4/2020

Segre

El primer dia d’entrega de mascaretes gratuïtes a les farmàcies, prèvia mostra de la targeta sanitària, es va saldar amb un col·lapse del sistema informàtic de dispensació i cues als establiments. La incidència va impedir distribuir-les amb normalitat al llarg del dia. A Lleida Salut en va proporcionar 450 per farmàcia, per repartir-les posteriorment.

El sistema informàtic de dispensació que utilitzen les farmàcies va quedar ahir col·lapsat per l’elevada demanda de ciutadans que van anar a recollir les mascaretes que la Generalitat va anunciar que entregaria gratuïtament, presentant la targeta sanitària. Preveu un repartiment de catorze milions de forma escalonada durant sis setmanes a tot Catalunya (prop de 90.000 a la província de Lleida), primer una per persona de forma gratuïta, i la segona, més endavant, tindrà un cost de 0,76 euros. Es tracta de màscares quirúrgiques 2R de triple capa. En un principi, Salut ha distribuït a la regió sanitària de Lleida i la de l’Alt Pirineu i Aran 450 mascaretes per farmàcia (n’hi ha 159 al pla i 39 a les comarques de muntanya) i a mesura que se’n vagin dispensat, n’aniran rebent més.

Abans de l’hora d’obertura ja hi havia cua en algunes farmàcies i al principi tot va anar bé, però abans de les deu del matí van començar els problemes, que en alguns casos van impedir del tot la dispensació tant de mascaretes com de medicaments amb recepta electrònica. “S’ha col·lapsat el sistema, no està preparat per això i no funciona. Hem de dir a la gent que torni en un altre moment”, van indicar des d’una farmàcia, mentre que en una altra van assenyalar que “podem anar treballant, però el sistema tarda molt i es formen cues”. El president del Col·legi de Farmacèutics de Lleida, Josep Aiguabella, va remarcar que moltes persones van anar a primera hora a les farmàcies i el sistema va quedar saturat, i va afegir que a la tarda continuava registrant incidències.

La portaveu del Govern, Meritxell Budó, va atribuir el bloqueig a una “incidència informàtica” del sistema d’informació del Consell de Col·legis Farmacèutics (Sifare), no el de la Generalitat, i va afirmar que mentre se solucionava el problema, “la majoria de farmàcies han dispensat igualment les mascaretes i han anotat a mà les dades de la targeta sanitària”. Budó va incidir que “només vagin a buscar les màscares les persones que les necessiten” i va demanar que ningú trenqui el confinament per anar a recollir-les. Salut apunta que l’adquisició de mascaretes s’ha de fer de forma individual i mostrar la targeta sanitària o el codi d’identificació personal. També es dispensen a usuaris de les mútues de l’Estat i a persones amb targetes d’altres autonomies. Les vulnerables i les que s’hagin incorporat a la feina han de ser les primeres a accedir a aquest servei.
(PDF 343,8 KB) Descarregar

Instagram CaixaBank Mútua General de Catalunya Farmamundi